Vanliga frågor och svar

FAQ - Vanliga frågor och svar

PRODUKTFRÅGA

  • Letar du efter en specifik produkt?

    Om du letar efter en specifik produkt, använd vår sökfunktion för produkter som du hittar uppe i högra hörnet om du använder en dator, eller uppe i vänstra hörnet om du använder en mobil. Titta efter symbolen som ser ut som ett förstoringsglas. Där kan du hitta alla våra produkter vi har i vår webbshop. 

    Alla våra nyheter hittar du under fliken "Nyheter". Om du har sett ett smycke på sociala medier som snart lanseras så kommer du hitta dem under nyheter så fort de lanseras.

  • Hur vet jag vilken ringstorlek jag har?

    Det enklaste sättet är att mäta innerdiametern på en befintlig ring som passar ditt finger. Ett annat alternativ är att mäta omkretsen på ditt finger. 

    ringmått.jpg

  • Vilken längd på kedja ska jag välja?

    Längd på kedja är väldigt individuellt, beroende på vad man föredrar och storlek på hals. Bilden nedan ger en idé om hur de olika längderna skiljer sig mot varandra och vart kedjan hamnar. Det enklaste sättet att mäta upp en längd är att ta ett måttband runt halsen för att få fram vilken längd du ska välja. 

    Ska man endast bära ett halsband är vår standarlängd 45cm. Önskar man kombinera två halsband rekommenderar vi 10 cm mellan kedjorna, 5 cm går också bra, det är en smaksak.

    Givetvis går det jättebra att beställa lösa kedjor för att ta hem och jämföra mot varandra.

    chains-length-gold.jpg



ORDER & BESTÄLLNING

  • Mitt köp verkar inte ha gått igenom.

    Om ditt köp inte går igenom är det oftast för att det är något problem med ditt betalkort eller banken. Kolla att du har rätt inställning för regionspärrar om du handlar med ett internationellt kort och kolla att du ligger under din kreditgräns eller maxgräns för köp. Går det fortfarande inte igenom kontakta din bank och se om dem kan se varför köpet inte godkänns.

    Om du valt Klarna som betalsätt så kan det bero på att du angett en annan emailadress eller leveransadress än vad du har angett på ditt Klarna-konto/var du är folkbokförd.

    När en order är lagd så skickas en orderbekräftelse till den maildress du angivit. Om du inte fått en orderbekräftelse, titta i din skräppost. 

  • Jag har inte fått någon orderbekräftelse.
    Om du inte har mottagit din orderbekräftelse, kolla först din skräppost annars kan du ha angett en felaktig (eller stavat fel) mailadress. Skulle detta vara fallet kan du höra av dig till vår kundtjänst, som hjälper dig vidare. 
  • Kan jag ångra eller ändra min order innan jag hämtat ut den?
    Det går inte att ångra eller ändra din order om den skickats från oss. Du kan se status på din order under "Mina sidor". Om ordern inte skickats kan du kontakta oss så gör vi ändringar om det är möjligt.


BYTE & RETUR

  • Hur gör jag en retur?

    Ångerrätt och returrätt gäller i 30 dagar enligt konsumentskyddslagen och räknas från den dag du mottagit produkten. Det innebär att dag 1 är den dag produkten finns i din brevlåda eller du blivit aviserad om att produkten finns för uthämtning på ditt postombud. Vi har ingen ångerrätt eller öppet köp på presentkort. Ångerrätten gäller ej specialbeställda produkter utöver ordinarie sortiment.

    1. Produkten ska vara i originalskick för att returen ska gälla, dvs den ska inte ha använts mer än vad som krävs för att fastställa egenskaper och dess funktion. Klädesplagg får endast vara provat med etiketten fortfarande kvar och inte ha fläckar eller liknande.

    2. Anmäl din retur till oss under "Mina sidor" så skickar vi en returetikett till dig via e-post inom 24 timmar (vardagar). Kostnaden för returfrakt är 39 kronor och dras från ditt returbelopp.

      "Mina sidor/Logga in" finns i övre högra hörnet. Logga in med mailadress och valt lösenord. Det skapas automatiskt ett konto med den mailadress som användes vid beställningen. Har du inget lösenord, klicka på "Glömt lösenord" så får du en länk för att återställa/välja lösenord. Returen behöver skapas på det konto som köpet genomfördes på.

      På mobil hittar du retur under drop down-menyn under dina sidor. Klicka på pilen bredvid "HEM" så fäller menyn ut sig.

      IMG_2007.jpg 

    3. Packa varorna i originalförpackning. Om det är ett halsband, se till att kedjan är stängd och sitter fast i askens insats så den inte skadas i frakten. Skicka med följesedeln du fick med ditt paket och skriv ner vad du returnerar och orsak, samt ditt returnummer.

    4. Lämna in paketet hos ditt PostNord-ombud. Behåll det inlämningskvitto du får till dess du fått din godkända returbekräftelse från oss. 

    5. När vi tagit emot din retur återbetalar vi ditt köp minus returfrakten inom 5 arbetsdagar. Om du valt faktura via Klarna kan du själv pausa din faktura hos Klarna när du skickat din retur.

    6. När din retur är klar meddelar vi dig via mail.

    Returadress om du väljer att skicka utan vår returetikett:
    (Endast för köp via www.emmaisraelsson.se. Observera att du själv är ansvarig för varan tills den ankommer till oss om du skickar utan vår returetikett, samt själv står för returkostnaden.)

    EMMA ISRAELSSON
    Box 195
    645 23 STRÄNGNÄS

    Om du har köpt en produkt hos någon av våra återförsäljare behöver retur och byte göras hos återförsäljaren.

  • Hur gör jag om jag vill byta en vara?
    Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. För snabbare hantering och att minimera risken för att den vara du vill byta till säljer slut behöver du göra en retur på den vara du vill byta och lägga en ny beställning. Läs mer om hur du gör en retur här.
  • Hur långt öppet köp har jag?
    Ångerrätt och returrätt gäller i 30 dagar enligt konsumentskyddslagen. Ångerfristen räknas från den dag du mottagit produkten. Det innebär att dag 1 är den dag du blivit aviserad om att produkten finns för uthämtning på ditt postombud. Produkten ska vara i originalskick och returneras i sin originalförpackning för att återköpet ska gälla. Produkten ska vara oss tillhanda inom 30 dagar om du önskar byta din produkt eller ångra ditt köp. Bifoga ordernummer, namn och adress. Du står själv för din fraktkostnad vid retur och byten. Bytesrätten gäller ej specialbeställda produkter utöver ordinarie sortiment. Byten och returer hanteras inom 5 arbetsdagar från det att vi mottagit paketet. Läs mer här


SKÖTSELRÅD

  • Hur tar jag hand om mitt guldförgyllda smycke?

    Använd en mjuk trasa (ej med slipyta) för att putsa ditt guldförgyllda smycke. Undvik att smycket kommer i kontakt med luft eller fukt (t.ex. badrum) när du ej bär det. Den fina smyckesask som följer med ditt smycke är en perfekt förvaringsplats.

    En guldförgyllning försvinner över tid, beroende på slitage och vilken hudtyp du har. För ett extra hållbart slitage bör smyckena behandlas varsamt och bör undvika kontakt med vatten och kemikalier (t.ex. klor, parfym, hudlotion och spray), detta kan missfärga smycket. Om man äter någon medicin eller kosttillskott så kan även detta påverka smycket utifrån vad kroppen utsöndrar. Våra putsdukar bör inte användas på guldförgyllda smycken.

    En guldförgyllning innebär att smycket har ett överdrag av guld och smyckets kärna är i mässing. Smycket har samma utseende som ett smycke i guld, men får givetvis ett lägre pris.

  • Min guldförgyllda silverkedja har tappat färg. Vad har hänt?
    En guldförgyllning försvinner över tid, beroende på slitage. Låt ej smycket ligga i fuktig miljö, som t.ex. badrum.
  • Hur tar jag hand om mitt silversmycke?
    Dina silversmycken rengör du lätt med silverdip eller silverputs. Silver oxiderar olika snabbt beroende på vad vi utsöndrar ifrån huden och andra yttre omständigheter. Låt ej smycket ligga i fuktig miljö, som t.ex. badrum.


BETALNING & FAKTURA

  • Kan jag betala på faktura?
    Det går bra att betala på faktura via Klarna. Du kan välja mellan att betala fakturan inom 14 dagar, i slutet av månaden eller via delbetalning. 
  • Jag har frågor om min Klarna-faktura.
    På grund av GDPR kan vi inte svara på alla uppgifter om din faktura hos Klarna. Kontakta Klarna direkt vid frågor gällande din faktura.
  • Jag vill göra en retur/byta produkt. Ska jag betala fakturan eller inte?
    Vid en retur kan du logga du in hos Klarna och rapportera en retur. När vi behandlat din retur dras returbeloppet minus returfrakt av på din faktura hos Klarna. För extra snabb hantering vid byte av vara rekommenderar vi att du rapporterar en retur hos Klarna och sedan lägger en ny beställning.


FRAKT & LEVERANS

  • Hur lång leveranstid är det?
    Beställningar före kl.12 skickas samma dag, produkter med statusen "Beställningsvara" har en leveranstid på 3-4 veckor.
  • Är det gratis frakt?
    Vi erbjuder gratis frakt inom Sverige vid köp över 700 kronor. Vid returer står du för en returkostnad på 39 kronor inom Sverige.
  • Jag har inte fått mitt paket än.
    När paketet skickas från oss får du en mailbekräftelse på att din order är skickad och ytterligare ett mail från Unifaun med en spårningslänk där du kan följa ditt paket och se vart det befinner sig. De flesta paket inom Sverige är framme inom 1-2 arbetsdagar efter att det skickats från oss.


REKLAMATION

  • Vad har ni för garanti på smyckena?

    EMMA ISRAELSSON ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. EMMA ISRAELSSON är inte ansvarig för fel som du orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du vanvårdat varan, t.ex. fastnat i något så kedjan gått av, slagit i din ring/fastnat i något så att en eventuell sten lossnat.
    EMMA ISRAELSSON lämnar 6 månaders garanti på kedjorna. Garantin omfattar fabrikationsfel och gäller inte skador som är självförvållade.

  • Hur gör jag en reklamation?
    Produkten ska vara i perfekt skick när den levereras ifrån oss. Skulle produkten mot förmodan vara skadad eller om det är något annat fel på produkten vid mottagandet så kontakta oss omgående eller senast inom 7 dagar på info@emmaisraelsson.com. Ange ditt ordernummer och vilken produkt det avser. Skicka med en bild på produkten/skadan så vi ser vad som hänt.
  • Kan ni laga ett smycke som gått sönder?
    Vi utför inga lagningar av smycken, utan hänvisar till en guldsmed. Är det en alldeles nyköpt produkt som gått sönder utan självförvållad påverkan är det en reklamation som du kan rapportera till oss. 


KAMPANJ

  • Hur får jag information om kommande kampanjer?
    Gå in och registrera dig för att få våra nyhetsbrev, så kommer du att få information om kampanjer och produktnyheter. Du hittar registreringen längst ner på höger sida på vår webbsida.
  • Jag har anmält mig till att få nyhetsbrev men inte fått något bekräftelsemail.
    Om du inte har fått något bekräftelsemail från Emma Israelsson Stockholm, kolla i din skräppost först, annars kan det bero på:
    - Att du inte angett en korrekt mailadress.
    - Använt versal trots att mailadressen inte innehåller det. 
    - Om du redan är eller har varit registrerad för att få nyhetsbrev från Emma Israelsson Stockholm. 
    Har du redan varit registrerad för nyhetsbrev kommer du inte att erhålla en ny rabattkod, men få framtida utskick. 
  • Hur avregistrerar jag mig från era nyhetsbrev?
    Om du inte längre vill ha nyhetsbrev från oss kan du justera det i din kundprofil under "Mina sidor". Du kan också klicka på länken längst ner i vårt nyhetsbrev och avregistrera dig därifrån.