FAQ - Vanliga frågor och svar
PRODUKTFRÅGA
Om du letar efter en specifik produkt, använd vår sökfunktion för produkter som du hittar uppe i högra hörnet om du använder en dator, eller uppe i vänstra hörnet om du använder en mobil. Titta efter symbolen som ser ut som ett förstoringsglas. Där kan du hitta alla våra produkter vi har i vår webbshop.
Alla våra nyheter hittar du under fliken "Nyheter". Om du har sett ett smycke på sociala medier som snart lanseras så kommer du hitta dem under nyheter så fort de lanseras.
Det enklaste sättet är att mäta innerdiametern på en befintlig ring som passar ditt finger. Ett annat alternativ är att mäta omkretsen på ditt finger.
Längd på kedja är väldigt individuellt, beroende på vad man föredrar och storlek på hals. Bilden nedan ger en idé om hur de olika längderna skiljer sig mot varandra och vart kedjan hamnar. Det enklaste sättet att mäta upp en längd är att ta ett måttband runt halsen för att få fram vilken längd du ska välja.
Ska man endast bära ett halsband är vår standarlängd 45cm. Önskar man kombinera två halsband rekommenderar vi 10 cm mellan kedjorna, 5 cm går också bra, det är en smaksak.
Givetvis går det jättebra att beställa lösa kedjor för att ta hem och jämföra mot varandra.
ORDER & BESTÄLLNING
Om ditt köp inte går igenom är det oftast för att det är något problem med ditt betalkort eller banken. Kolla att du har rätt inställning för regionspärrar om du handlar med ett internationellt kort och kolla att du ligger under din kreditgräns eller maxgräns för köp. Går det fortfarande inte igenom kontakta din bank och se om dem kan se varför köpet inte godkänns.
Om du valt Klarna som betalsätt så kan det bero på att du angett en annan emailadress eller leveransadress än vad du har angett på ditt Klarna-konto/var du är folkbokförd.
När en order är lagd så skickas en orderbekräftelse till den maildress du angivit. Om du inte fått en orderbekräftelse, titta i din skräppost.
BYTE & RETUR
Ångerrätt och returrätt gäller i 30 dagar enligt konsumentskyddslagen och räknas från den dag du mottagit produkten. Det innebär att dag 1 är den dag produkten finns i din brevlåda eller du blivit aviserad om att produkten finns för uthämtning på ditt postombud. Vi har ingen ångerrätt eller öppet köp på presentkort. Ångerrätten gäller ej specialbeställda produkter utöver ordinarie sortiment.
- Produkten ska vara i originalskick för att returen ska gälla, dvs den ska inte ha använts mer än vad som krävs för att fastställa egenskaper och dess funktion. Klädesplagg får endast vara provat med etiketten fortfarande kvar och inte ha fläckar eller liknande.
- Anmäl din retur till oss under "Mina sidor" så skickar vi en returetikett till dig via e-post inom 24 timmar (vardagar). Kolla in din skräpkorg om du inte har fått returetiketten inom 24 timmar. Kostnaden för returfrakt är 39 kronor och dras från ditt returbelopp.
"Mina sidor/Logga in" finns i övre högra hörnet. Logga in med mailadress och valt lösenord. Det skapas automatiskt ett konto med den mailadress som användes vid beställningen. Har du inget lösenord, klicka på "Glömt lösenord" så får du en länk för att återställa/välja lösenord. Returen behöver skapas på det konto som köpet genomfördes på.
På mobil hittar du retur under drop down-menyn under dina sidor. Klicka på pilen bredvid "HEM" så fäller menyn ut sig.
- Packa varorna i originalförpackning. Om det är ett halsband, se till att kedjan är stängd och sitter fast i askens insats så den inte skadas i frakten. Skicka med följesedeln du fick med ditt paket och skriv ner vad du returnerar och orsak, samt ditt returnummer.
- Lämna in paketet hos ditt PostNord-ombud. Behåll det inlämningskvitto du får till dess du fått din godkända returbekräftelse från oss.
- När vi tagit emot din retur återbetalar vi ditt köp minus returfrakten inom 5 arbetsdagar. Om du valt faktura via Klarna kan du själv pausa din faktura hos Klarna när du skickat din retur.
- När din retur är klar meddelar vi dig via mail.
Returadress om du väljer att skicka utan vår returetikett:
(Endast för köp via www.emmaisraelsson.se. Observera att du själv är ansvarig för varan tills den ankommer till oss om du skickar utan vår returetikett, samt själv står för returkostnaden.)
EMMA ISRAELSSON
Box 195
645 23 STRÄNGNÄS
Om du har köpt en produkt hos någon av våra återförsäljare behöver retur och byte göras hos återförsäljaren.
SKÖTSELRÅD
Använd en mjuk trasa (ej med slipyta) för att putsa ditt guldförgyllda smycke. Undvik att smycket kommer i kontakt med luft eller fukt (t.ex. badrum) när du ej bär det. Den fina smyckesask som följer med ditt smycke är en perfekt förvaringsplats.
En guldförgyllning försvinner över tid, beroende på slitage och vilken hudtyp du har. För ett extra hållbart slitage bör smyckena behandlas varsamt och bör undvika kontakt med vatten och kemikalier (t.ex. klor, parfym, hudlotion och spray), detta kan missfärga smycket. Om man äter någon medicin eller kosttillskott så kan även detta påverka smycket utifrån vad kroppen utsöndrar. Våra putsdukar bör inte användas på guldförgyllda smycken.
En guldförgyllning innebär att smycket har ett överdrag av guld och smyckets kärna är i mässing. Smycket har samma utseende som ett smycke i guld, men får givetvis ett lägre pris.
BETALNING & FAKTURA
FRAKT & LEVERANS
REKLAMATION
EMMA ISRAELSSON ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. EMMA ISRAELSSON är inte ansvarig för fel som du orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du vanvårdat varan, t.ex. fastnat i något så kedjan gått av, slagit i din ring/fastnat i något så att en eventuell sten lossnat.
EMMA ISRAELSSON lämnar 6 månaders garanti på kedjorna. Garantin omfattar fabrikationsfel och gäller inte skador som är självförvållade.
KAMPANJ
- Att du inte angett en korrekt mailadress.
- Använt versal trots att mailadressen inte innehåller det.
- Om du redan är eller har varit registrerad för att få nyhetsbrev från Emma Israelsson Stockholm.
Har du redan varit registrerad för nyhetsbrev kommer du inte att erhålla en ny rabattkod, men få framtida utskick.